onsdag 7 oktober 2009

Installation

Att vara berövad frihet?
Denna installation, vid foten av Petrins kullar, stör mig varje gång jag passerar. Den är påtaglig, den kommer tätt inpå mig även om jag enbart hastar förbi. Ska jag uppfatta den uppifrån och ned eller tvärtom? Och det stör mig att trots att jag varje gång läst skylten intill så kommer jag inte ihåg namnet på konstnären. Den smärtar. Den gör mig bedrövad. Och jag kan inte låta bli att stanna till en stund, varje gång, en stund för att reflektera. Jag söker efter en positiv synvinkel, men hittar inte något alls att greppa tag om.Strax intill, vid ett träd, finns en liten gravsten. Vem mötte slutet här?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Konstnären heter Olbram Zoubek, han lär vara en av de mest representerade skulptörens på den tjeckiska arenan. Ytterligare två herrar, båda arkitekter, räknas som upphovsmän till denna sevärda och tankeväckande installation om vad totalitära system gör med sina medborgare.
Lars D

Myrra och matte Mia sa...

Obehaglig känsla får man. Svår att bara gå förbi antar jag.